top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees

Wannes Van Giel

Wannes Van Giel, founder en ceo van bigtrees, is een activist vermomd als ondernemer. Zijn campagnes leverden tal van impact awards op. Hij werkte onder meer voor Reynaers Aluminium, Beaulieu International Group, Reynaers Group, Ajinomoto, Argenta en verzorgde tal van overheidscampagnes waaronder Donderdag Veggiedag.

Els De Geyter

Als adviseur en interimmanager begeleide Els De Geyter diverse organisaties in hun transitie naar toekomstbestendig leiderschap en het ontwerpen van een passend 'People & culture' kader. Zo werkte ze voor  Storyme, Showpad, Mediagenix, Xylos, Baloise, Axa, Proximus, ILean. Vandaag past ze duurzaam leiderschap zelf toe in de context van haar nieuwe tech startup Vizar en haar non profit organisatie Baerekracht.

Lettemieke Mulder

Lettemieke is partner bij TheRockGroup waar ze organisaties begeleidt op hun pad naar meer duurzaamheid. Ze leidde ook meer dan 15 jaar duurzaamheidsprogramma's bij wereldwijde merken waaronder Unilever, Tetra Pak, First Solar en Sony. Ze is gespecialiseerd in multi-stakeholder partnering, duurzaam waardeketenbeheer, interne en externe beleidsmaking en communicatie, en het identificeren en ontwikkelen van op duurzaamheid gebaseerde kansen. 

Henk Vandenbroucke

Henk Vandenbroucke kwam in zijn carrière in aanraking met heel diverse manieren van leiden en organiseren.. Als consultant, coach en interim manager helpt hij mensen en teams op hun weg naar een meer menselijke, wendbare en performante werkomgeving, waarin alle leden echt zichzelf kunnen zijn, zich kunnen ontwikkelen en autonoom kunnen bijdragen aan de bestaansreden van hun organisatie. Henk werkt(e) onder meer voor Euroclear, Porthus, SD Worx, The Birdhouse, Phusis en zijn eigen adviesbureau Talang.

Elfrieke van Galen

Elfrieke van Galen is partner bij The Rock Group en heeft een juridische achtergrond en uitgebreide managementervaring in de logistieke en dienstverlenende sector. Ze heeft meer dan 20 jaar gewerkt in de luchtvaartindustrie als o.a. directeur van KLM Cityhopper, CEO van KLM UK, en Senior Vicepresident CSR en Communicatie bij KLM. De afgelopen 8 jaar heeft ze met een breed scala aan organisaties en industrieën gewerkt om duurzaamheid te verankeren in hun bedrijfsstrategie, operaties en waardeketens. Zij doceert beginnende toezichthouders ’toezicht op duurzaamheid’.

De auteurs

Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers.

Wat zijn de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? 

Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen?

Hoe evolueer je zelf naar duurzaam leiderschap?

 

Duurzaamheid is geen benchmark, maar de hoeksteen van onze economie. Die overtuiging verbindt de auteurs van dit boek en de onderwerpen die ze behandelen. Op basis van 10 stappen en tal van inzichten, kennis en concrete handvatten is Handboek duurzaam ondernemen een gids voor iedereen

die duurzame organisaties en ondernemingen wil bouwen en aansturen. Dit handboek onderschrijft dan ook de bijzondere overtuiging dat duurzaam ondernemen als basis voor een veelzijdige en gezonde groei de enige echte logische keuze is. Voor deze generatie en de volgende.

"Als jonge activist was het nog eenzaam roepen dat onze maatschappij duurzamer moet. Vandaag kom je bijna niemand meer tegen die het omgekeerde beweert. Maar nu moeten alle bedrijven er wel gigantisch hard mee aan de slag. En dat is waarom je dit boek moet lezen, of beter gezegd, toepassen. Ge gaat er geniet van hebben."

Dieter Coppens

TV-maker en ambassadeur voor natuurbeleving en bescherming

  • Duidelijk referentiekader op sociaal, economisch en ecologisch vlak

  • Vertaalt de uitdagingen van de Europese Green Deal naar praktische handvaten voor duurzaam leiderschap en toont via templates (SDG’s, IDG’s…) en een uitneembaar actieplan aan hoe je zelf aan de slag kan gaan. 

  • Bewijst met tal van praktische tips en praktijkvoorbeelden dat economie en ecologie geen vijanden, maar vrienden zijn.

Waarom?

Stap 1: Bewustwording. Wat komt er als onderneming op je af?

 

Stap 2: Inzicht. De CSRD als wettelijke verplichting (en maatschappelijk belang)

Stap 3: Bepaal je duurzaamheidsstrategie. Ben je defensief of eerder offensief?

Stap 4: De belangrijkste doelstellingen en acties om je bedrijf te verduurzamen.

Stap 5: Hoe krijg je werknemers mee op de duurzaamheidsjourney? Rol van de Inner Development Goals.

Stap 6: Hoe kun je zelf veranderen richting duurzaam leiderschap? People & Culture beleid.

Stap 7: Duurzaamheid ondersteunen met leiderschap. Hoe zorg je ervoor dat je organisatie volgt en

hoe kun je je medewerkers engageren?

Stap 8: Hoe kun je de markt overtuigen? Aan de slag met duurzaamheidscommunicatie.

Stap 9: Hoe communiceer je eerlijk over duurzaamheid, zonder beschuldigd te worden van greenwashing?

Stap 10: Zelf aan de slag met het framework voor duurzame groei. The time is now!

Wat? 10 stappen

  • Op maat van mensen die duurzame organisaties en ondernemingen willen bouwen en aansturen (met focus op middenkaders)

  • Leidinggevenden die het verschil willen maken op het gebied van duurzaam en wendbaar ondernemen

  • Studenten management, leiderschap, ondernemen, bedrijfseconomie

Voor wie?

Handboek duurzaam ondernemen

Handboek duurzaam ondernemen verschijnt op 15 januari 2024 en kost 34,99€.

bottom of page