In tegenstelling tot de meeste mensen hebben bedrijven wél een helder geformuleerd duurzaamheidsbeleid. Dat maakt dan ook dat duurzame diensten en producten promoten bij bedrijven (B2B marketing en communicatie) een heel ander verhaal is dan bij consumenten. Ook al zijn er natuurlijk een hoop raakvlakken.
Have a look to some of our B2B Communicatie cases.
Hoe help je ondernemingen hun uitstoot compenseren? Na een lange en lastige strijd tegen kanker liet zakenman Philippe Cracco begin dit jaar een uitgesproken droom na: één miljoen bomen planten. Die droom willen de jonge ondernemers achter Go Forest nu ook echt realiseren. Met de hulp van zoveel mogelijk andere ondernemers en bedrijfsleiders.
GoForest
Waar de aankoopbeslissingen van een consument grotendeels emotioneel gedreven worden, zijn die van een zakelijke klant veel rationeler. Komt omdat die vaak verantwoording moeten afleggen aan hun stakeholders. En dus zijn ze meestal beter geïnformeerd en minder geneigd om impulsaankopen te doen. Aangezien het geld dat ze uitgeven niet van henzelf is maar van het bedrijf, moeten ze hun beslissingen aan anderen verantwoorden.
Informatieve teksten, rekenvoorbeelden, vragen over green taxonomy, technische specificaties… het zijn zaken waar je de gemiddelde consument niet mee lastig moet vallen. Voor B2B communicatie is het onmisbaar. Wat overigens niet wil zeggen dat B2B communicatie alleen maar informatief moet zijn. Mensen die namens een bedrijf kopen houden niet opeens op met mens zijn tijdens de werkuren.
Relatie
Een ander verschil: Wanneer een consument een product koopt, is dat vaak de laatste fase van de marketing- en salesfunnel. Voor een zakelijke koper is een aankoop vaak slechts de eerste mijlpaal in een langdurige relatie. Het is daarom super belangrijk om te zorgen dat de after-salessupport op punt staat, dat je er alles aan doet om die nieuwe klant om te turnen in een vaste klant. En ook daar speelt je communicatie een grote rol. Dat gaat van goede opvolgmails, tot uitnodigingen voor relevante seminars tot inspirerende events. Relatiecommunicatie, zeg maar. Iets wat helaas veel te vaak vergeten wordt.
Duurzaamheidscommunicatie
Een aparte tak van sport binnen de B2B communicatie is communicatie puur over de sustainability inspanningen die een corporate of grote KMO doet. Vanzelfsprekend legt bigtrees in deze arena ook een enthousiaste pot op de mat. Dat gaat van purpose design, marketing innovation en reporting tot CSR-strategie en -campagnes. Maar omdat dit zo’n specifieke services zijn hebben we daar aparte pagina’s over geschreven.
Transparant
Maar zakelijke klanten kopen groene producten of diensten dus niet alleen om het goede gevoel dat ze ervan krijgen. Ze doen dat bijvoorbeeld om bepaalde reductietargets te halen of om aan eisen van hun stakeholders te voldoen. Dus roepen dat je product of service “duurzaam” is, gaat niet veel uithalen. Je zal het heel uitgebreid en volkomen transparant moeten kunnen onderbouwen. Daar kunnen we je overigens ook prima bij helpen door je in contact te brengen met een aantal bevriende gespecialiseerde reporting agencies.