
Hoe geef je een technisch onderzoeksbureau een menselijke uitstraling?
Emelia
Donderdag Veggiedag

Al sinds 2022 zijn de Belgische omgeving- en bodemonderzoeksbureaus BOVA ENVIRO PLUS en ESHER samen. Dus nu werd het echt wel tijd om die samensmelting ook in een nieuwe naam en identiteit te bekrachtigen. Na een strategisch traject werd duidelijk dat die nieuwe identiteit zou kunnen opvallen als het haar, in het verder vrij technische concurrentieveld, menselijke en warme karakter zou uitspelen.
De nieuwe naam werd dus een voornaam: Emelia. Een naam die zacht en vriendelijk maar tegelijk sterk en ambitieus voelt.


Naast een nieuwe naam moest Emelia natuurlijk ook een gezicht krijgen. Het logo werd opgebouwd uit een beeldmerk en een woordmerk. Het beeldmerk is een abstractie van bodemlagen, een glooiende horizon en een groeiende plant en refereert zo naar bodem- en milieuonderzoek. Qua look opnieuw zacht en rond maar tegelijk sterk en degelijk.



De visuele identiteit die eruit volgde, werd een uitgebalanceerde, minimalistische maar toch heel vriendelijke en menselijke oefening. Met de uitgebreide huisstijlgids die we opleverden zijn we meer dan tevreden!















Het zijn natuurlijk de mensen die er werken die Emelia maken tot wie ze is.
Vandaar dat we bij de introductie van de nieuwe identiteit aan de medewerkers ervoor kozen om het nieuwe logo als een puzzel in stukjes te verdelen. Elk kantoor (Emelia heeft er 6 verspreid over België) kreeg een puzzelstuk opgestuurd waarop ze hun namen moesten zetten. Op een teambuilding moesten ze die stukken bijeenbrengen en ontdekten ze samen het nieuwe logo en de naam. Heel tof, en met de mensen centraal. En dus perfect passend bij het nieuwe merk Emelia.
