

Hoe maak je een techgigant als Apple lichtjes zenuwachtig?
Testaankoop
Duurzaam pendelen

MacBooks, iPads, iphone’s… Apple maakt fantastische producten. Maar wist je dat ze naast de chargers die erbij horen ook een “over-charger” op ons los laten? We hebben het hier over de app store, waar je jarenlang 30% teveel moest betalen als je via die appstore een abonnement nam op een non-apple streaming dienst als Spotify, Deezer, Tidal of aanverwanten.

Apple werd voor die praktijken veroordeeld door de Europese Commissie tot een miljardenboete. Onze trouwe vrienden van Euroconsumers (de Europese consumentenorganisatie) begonnen vervolgens een Class Action tegen Apple om dat teveel “gechargede” geld terug te vragen. En om die class action bekend te maken bedachten wij de charger/over-charger campagne. Inmiddels heeft Apple haar “over-charge” praktijken stopgezet. Wellicht dat ze zenuwachtiger waren geworden van die miljardenboete van de Europese Commissie dan van onze filmpjes, maar toch… ;-)

De campagne bestaat uit 2 video’s en een visual. Naast een super straight forward uitwerking van ons idee, haalden we ook onze “mad professor” weer van stal. Een aantal jaar geleden (bij de vorige class action tegen Apple) creëerden we een evil genius die er in het Apple lab voor zorgde dat producten veel sneller verouderden.


Dit keer was onze professor ontzettend blij met zijn “geniale” over-charger. Wij waren op onze beurt dan weer blij dat we weer een plezante video konden draaien!