Open Site Navigation
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
Open Site Navigation

Vragen?

Heb je een idee dat je wil bespreken?
Een project dat je wil uitvoeren?
Laat het ons weten!

Sinds een tijdje verplicht de  Europese Commissie bepaalde grote bedrijven om informatie vrij te geven over hoe ze omgaan met duurzaamheid en sociale uitdagingen. Dat moet zodat investeerders, beleidsmakers, klanten en andere stakeholders zo ook op niet-financieel gebied kan evalueren hoe goed zo’n bedrijf het doet. Vanzelfsprekend met de bedoeling om die bedrijven aan te moedigen om het steeds beter te doen.

Die informatie wordt meestal naar buiten gebracht  in een duurzaamheidsrapport. Maar zo’n niet financieel jaarverslag kun je nog op heel veel verschillende manieren aanpakken. Bij bigtrees helpen we graag het op de juiste manier te doen. Hier is een eenvoudig vijfstappenplan om op een geloofwaardige manier aan reporting te doen…

Stap 1: Bepaal welke impact jij wil maken

 

We helpen je bij de mentaliteitsomslag die ervoor zorgt dat je duurzaamheid niet meer ziet als een probleem dat je moet behandelen maar een opportuniteit die je medewerkers gelukkiger maakt, je producten beter en je merk populairder. Noem het een purpose of een sustainability mission. Dankzij een purpose zijn centen niet de enige parameter, je meerwaarde voor de samenleving is dat ook.

Stap 2: Teken een strategie uit

 

Je weet waar je naartoe wil, nu moet je een strategie uitsteken om je bedrijfsprocessen in lijn te brengen met dat doel. Dat is een duurzaamheidsstrategie. Bigtrees werkt samen met experten circulaire economie, social impact, klimaat, value chain om je bedrijf op weg te zetten naar een duurzame toekomst. Samen brengen we grootste uitdagingen in kaart om de impact van je hele waardeketen te verduurzamen.

 

De meest voor de hand liggende stappen zijn:

  • Doe een materialiteitsanalyse: welke onderwerpen hebben de grootste impact op de business en je stakeholders?

  • Doe een benchmark: hoe presteren we tov onze concullega’s?

  • Stel targets: tegen welke datum willen we welke meetbare impact?

Stap 3: Maak je duurzaamheidsinspanningen geloofwaardig

Communiceren over duurzaam is belangrijk, zo engageer je je stakeholders en je klanten om mee jouw duurzaam pad te bewandelen. Maar het is ook veel méér dan een vakje aanvinken voor je zomercampagne.

Een foute claim kan je in het vizier van greenpeace of fairfin brengen. Het bigtrees integratie-framework garandeert credibiliteit in rapportage. Wij brengen de stakeholders in kaart via een materialiteitsanalyse en een benchmark. Zo brengen we opportuniteiten en de risico’s in kaart. We kunnen ook aanbevelen om je aan te sluiten bij de juiste organisaties of brengen je in contact met duurzaamheidsdenkers die jouw sector beïnvloeden.

Wat doet het integratie-framework? 

  • Structureer je duurzaamheidsrapportage. Bigtrees werkt samen met GRI certified ESG experts. Ook voor ESG trends zoals taxonomy, future fit company, SBTI of SDG connecten we onze marketing expertise met de juiste consultant, als het even kan met specifieke ervaring in jouw sector.

  • Creëer transparantie en maak je klaar voor dashboard reporting.

Stap 4: Creëer draagvlak bij je stakeholders met storytelling

Jouw belangrijkste partners in duurzaamheid is je team. Zij moeten begrijpen waarom jij hen vraagt hun R&D te herdenken, leveranciers uit te dagen duurzamer te worden, waarom ze hun afval moeten sorteren en meteen ook moeten nadenken over de manier waarop ze paletten verpakken. Als zij jou gaan steunen, dan is je hele bedrijf een elektromotor op zonne-energie.

Ook je stakeholders moeten mee zijn in jouw duurzaam verhaal, heel wat van je impact ligt immers buiten je bedrijf, overtuig je leveranciers om duurzamer te worden en ga in dialoog met een NGO om bij te leren over je blind spots. 

Via storytelling tools trekken we iedereen mee.

Stap 5: Duurzaam als motor voor een sterk merk

Bigtrees gebruikt haar marketing- en duurzaamheid expertise om je duurzame verhaal ook te laten opleveren voor je bedrijf. Sustainabillable noemen we dat framework.

We zorgen ervoor dat je een fantastisch verhaal kan vertellen met je merk, dat je kan aansluiten bij nieuwe consumenten of dat jouw merk een norm wordt in duurzaam. We zorgen ervoor dat klanten begrijpen dat jouw producten duurzaam toegankelijker maken, dat je met hen samenwerkt om nieuwe gewoontes te introduceren of dat je de markt innoveert.

Duurzaamheidsrapport.

Bij bigtrees helpen we graag het op de juiste manier te doen. 

Full

Service

Advertising.

We geloven dat we met advertising de wereld kunnen redden!

Duurzaamheidsrapport.

Full

Service

Advertising.

We geloven dat we met advertising de wereld kunnen redden!

Bij bigtrees helpen we graag het op de juiste manier te doen.

Wil je weten hoe we jouw 'good things' laten groeien?

Merci voor je bericht!

KMO PORTEFEUILLE   |   DISCLAIMER ​  |   PRIVACY & COOKIE POLICY

dienstverlener

Met onze vork hebben we een krachtig wapen in handen: elke dag kiezen we minstens drie keer wat we zullen eten. En dat heeft een impact op de planeet en op onze medemens.

Samen met onze vriendinnen van EVA (Proveg België) strijden we alweer heel wat jaren voor een plantaardiger dieet. Dit keer deden we dat in de vorm van een kookboek vol plantaardige inspiratie voor chefs van de toekomst, dat we vormgaven.

Met onze vork hebben we een krachtig wapen in handen: elke dag kiezen we minstens drie keer wat we zullen eten. En dat heeft een impact op de planeet en op onze medemens.

Samen met onze vriendinnen van EVA (Proveg België) strijden we alweer heel wat jaren voor een plantaardiger dieet. Dit keer deden we dat in de vorm van een kookboek vol plantaardige inspiratie voor chefs van de toekomst, dat we vormgaven.