Open Site Navigation
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
Open Site Navigation
  • Wannes Van Giel

De klimaatlul uit Luik

Remco Evenepoel redde met Luik Bastenaken Luik het voorjaar van zijn ploeg en het geloof van de Vlaamse wielerliefhebber dat ons land ooit nog eens de Tour de France zou winnen.


Zijn aankomstbeelden werden verstoord door een klimaatactivist van Extinction Rebellion die mee over de finish liep met de boodschap ‘Climate Justice Now’.



Extinction Rebellion


De actiegroep Extinction Rebellion is een jonge beweging die via mediagenieke acties, gebaseerd op burgerlijke ongehoorzaamheid, de aandacht opeist. De laatste tijd kapen ze meer en meer sportwedstrijden, ze ketenen zich met hun hals vast aan een doelpaal of lopen met de winnaar over de finish.


Op zowat elke post op social media over de wedstrijd werd de activist uitgescholden. Een korte bloemlezing, ‘loser’, ‘klimaatlul weg photoshoppen a.u.b’ (een suggestie van café de Welkom uit Noorderwijk), ‘nitwit erafhalen aub’, ‘Wat een idioot’, ‘Klimaateikel’...


Als activist vermomd als marketeer stel ik mezelf de vraag: is dit een slimme tactiek? En het antwoord luidt: jazeker!



Helden zijn vaak onpopulair.


Welke klimaatactivist is écht populair? Anuna De Wever, die ‘linkse slet’, Greta Thunberg dat ‘hysterisch kutwijf’? Deze twee (wat mij betreft) helden verkeren in goed gezelschap.


Kent u Megan Rapinoe nog? “I am not going to the fucking white house” verklaarde de Amerikaans voetbalster met paars haar en voorvechter van LGBTQI+ rechten op de vraag of ze een ereteken wilde ontvangen als haar ploeg wereldkampioen werd. Uitgespuwd werd ze, door een pak twittergebruikers, uitgejouwd werd ze in het stadion, terwijl ze de pannen van het dak speelde.

Of Colin Kaepernick? De Amerikaanse quarterback als een burgerrechtenactivist. Toen hij knielde om het politiegeweld aan te klagen in de US werd hij prompt ontslagen, geen enkel team nam hem nog aan.


Ook in historisch perspectief waren helden vaak onpopulair. De eerste feministen? Onpopulair. De helden tegen de slavernij? Uitgespuwd.


Het is niet moeilijk te achterhalen waarom. Ze klagen een systeem aan waar we zelf deel van uitmaken. Klimaatverandering, holibi bashing, racisme: het zit ook in ons gedrag. En activisten die wijzen ons keer op keer op de ongemakkelijke waarheid. Wij haten dat. En dus kappen we op de boodschapper.



Onpopulaire helden zijn wel effectief


Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn voor de activist. Jazeker, hoon, spot en beledigingen zijn hun deel maar dat wordt gecompenseerd door resultaat.


Want terwijl witte keyboard cowboys met anonieme accounts jonge moedige meisjes uitschelden, worden deze laatsten rolmodellen voor klimaat-spijbelaars die hun ouders, politici, bedrijfsleiders en opiniemakers voortdurend ter verantwoording roepen. Ze trekken zich niet aan wat sociaal aanvaard is maar gaan er buiten staan.



 


Als je een verandering in de samenleving wil dan kan je kiezen voor 3 tactieken



Vanuit het midden van de samenleving


Je concentreert je op het middenveld en ontwikkelt ideeën, argumenten en initiatieven die haalbaar zijn. Bijvoorbeeld ‘30 dagen zonder wagen’, een campagne die we ontwikkelden voor het netwerk duurzame mobiliteit die inzet op het helpen omzetten van een aanvaard idee naar effectief gedrag.



Activistische ondernemers en ondernemende activisten


Je focust op het deel van de burgers die verder wil dan wat vandaag mogelijk is. Maar in plaats van te trachten burgers te veranderen of het beleid te beïnvloeden denk je als een ondernemer die een niche vindt. Een goed voorbeeld zijn werfwater of buurzame stroom.



Trek aan de normen van vandaag


Activisten zoals Extinction Rebellion denken niet aan wat vandaag aanvaardbaar is, maar wat aanvaardbaar zou moeten zijn. Zij geloven dat radicale actie nodig is om het klimaatprobleem op te lossen. Daarom trekken ze aan de rand van het raam van Overton.



 


Het raam van Overton



Het Raam van Overton (van Joseph Overton) zijn de ideeën die het overgrote deel

van de bevolking accepteert. Het venster bevat het gedachtegoed dat als politiek acceptabel wordt beschouwd in het huidige klimaat van de publieke opinie en die een politicus kan aanbevelen zonder te extreem zijn in diens streven om een politieke functie te winnen of behouden. Het Overton-venster kan in de loop der tijd verschuiven naarmate de publieke opinie verandert.


Het is een slimme tactiek om het venster proberen te verschuiven door aan de rand te trekken. Denk aan hoe ideeën over migratie veranderd zijn onder druk van extreem rechts, ze maakten in Vlaanderen nooit deel uit van het beleid, maar beïnvloeden het wel.


De ene tactiek is niet beter dan de andere, ze vullen mekaar aan. De klimaatactivist raakt een snaar bij de dochter van een investeerder. Die komt op een netwerkevenement een ondernemer tegen die het delen van zonne-energie mogelijk maakt. Hij investeert in het project waardoor het schaalt. Een grote NGO neemt het initiatief op in een grote campagne die burgers laat participeren in groene stroom.


En voor je een giftige opmerking tokkelt op je toetsenbord vraag jezelf dan af waarom je dat doet. De kans dat die vreemde man, die zich met een spanbandje vastbindt aan een doelpaal een gevoelige snaar raakt is reëel. Misschien voel je je wel stiekem een beetje schuldig. Aanvaard het. Juich nog eens voor Remco, bedenk dat de stroom voor je TV en je fris pintje ergens vandaan komt en surf naar Bolt, activistische ondernemers die je stroom vergroenen.



 

Wil je graag een gesprek over duurzame guerrilla marketing,

neem dan zeker contact op met wannes@bigtrees.be