top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
  • Writer's pictureWannes Van Giel

Tramburger


Vandaag zag ik een advertentie voor McDonald's aan de tramhalte van Gent-Sint-Pieters: voor anderhalve euro kun je bij die keten een hamburger kopen. Dat is bijna de helft goedkoper dan een ritje te maken met de tram.




Hoe verwachten we eigenlijk dat mensen de omslag maken naar duurzaam gedrag als de reclamesector dit soort boodschappen blijft verspreiden? Was de slogan van De Lijn niet “Beweeg mee naar minder CO₂”?


Het is toch wel vreemd van De Lijn dat je aan mensen vraagt om hun mobiliteitsgedrag te wijzigen ten behoeve van het klimaat en tegelijkertijd reclame toelaat voor klimaatbelastende producten die ook nog eens benadrukken hoe duur je eigen dienstverlening is.



 




McDonald's lanceerde onlangs nieuwe, klimaatvriendelijke interieurs. Fijn. Maar een beetje naast de essentie.Duurzaamheid moet over je kernproduct gaan, in dit geval vlees. McDonald's mist de kans om een leiderspositie op te nemen in de eiwittransitie.



Andere ketens bewijzen dat het kan: zo verlaagde Max Burgers de prijzen van zijn plantaardige assortiment en bewijst het dat je met vegan burgers ook kunt verkozen worden tot beste burgerrestaurant.




 


Maar ook de reclamesector zou duurzaamheid in zijn kernactiviteit moeten brengen. Er zijn initiatieven, zoals CommToZero, die greenwashing tegengaan en de CO₂-uitstoot van campagnes verminderen. Maar de reclamesector is pas echt duurzaam als campagnes de aanvaarding van duurzame producten en diensten versnellen en als de sector onduurzame producten negeert.


Als reclamemakers ervan overtuigd zijn dat ze invloed hebben op menselijk gedrag, dan komt daar een verantwoordelijkheid bij kijken. Vlees promoten voor de helft van de prijs van een tramticket is daar geen voorbeeld van.




Meer weten over onze duurzaamheidsstrategie?

Check onze pagina.




bottom of page