Open Site Navigation
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
Open Site Navigation
  • Wannes Van Giel

Veggie op de Gentse feesten? 5 redenen waarom dit een slimme zet is!


Voila!

De Gentse Feesten maken een heel groot deel van het voedingsaanbod vegetarisch. Een beslissing waarop de Stad heel wat kritiek kreeg. Strategisch is het echter een slimme zet. Deze 5 redenen geven aan waarom.

1. Een nieuwe norm.


Door de helft van het aanbod veggie te maken communiceer je dat het heel normaal is geworden dat we meer veggie en minder vlees gaan eten. Een nieuwe sociale norm is voor grote groepen mensen een hulp bij het maken van keuzes.

Denk maar aan de kracht van de 'meest gekozen optie.



2. Duurzaam by default.



Uit gedragsonderzoek blijkt dat het effectiever is om mensen eerst iets goed te laten doen, en dan uit te leggen waarom het goed is. Het principe kan je ook ramen als: eerst komt het eten, dan komt de moraal.





3. Ontwikkeling van de markt


Door deze maatregel te nemen geef je de mogelijkheid aan initiatieven die bestaan om hun ideeën te testen én dwing je anderen om een sociaal wenselijke optie te beginnen verkennen. Wedden dat er heel wat snack-kraampjes zullen beginnen experimenteren met snacks van de ‘vegetarische slager’ of ‘greenway’.




4. Het maatschappelijk debat opstarten



Door duidelijk positie te kiezen worden we gedwongen om na te denken over ons gedrag. Ook al zal er initieel bij heel wat mensen weerstand zijn, je wordt gedwongen om na te denken over hoe jij je nu gedraagt. Weet je nog toen de eerste METOO posts verschenen? Dat vonden heel wat mensen vervelend, intussen is de wereld er wel door veranderd.



5. De werkelijke impact


Ook al ben jij tegen en zal jij je gedrag niet aanpassen, een aanbod vegetarisch maken heeft gewoon een enorm grote impact op de uitstoot van een evenement.



De Gentse feesten zullen door deze maatregel een pak minder CO2 uitstoten.









 

Groei en duurzaamheid hand in hand?

Wij helpen je verder met advies op maat en actiegerichte campagnes.

christoph@bigtrees.be