Sign for my Future
Euroconsumers
Hoe klaag je geplande veroudering bij Apple aan?
De iPhone is natuurlijk een heel gebruiksvriendelijk apparaat. Maar als je weet dat Apple in het geniep software updates doet om bepaalde modellen trager te laten werken dan voelt dat veel minder vriendelijk aan. Vandaar dat de overkoepelende Europese consumentenorganisatie Euroconsumers (in België vertegenwoordigd doorTestaankoop) naar de rechter trok en een groepsvordering aanspande tegen Apple.
Sommige appels worden te snel slecht.
In 2017 kwam Apple met software-updates voor heel wat iPhone 6-modellen. Deze updates hadden een grote impact op het prestatieniveau van de telefoons. De gebruiker werd hiervan niet op de hoogte gebracht, terwijl de smartphones hierdoor veel trager gingen werken, minder performant werden en soms zelf volledig uitvielen.
Op dit moment is de groepsvordering nog lopende. Reeds 5648 consumenten maakten hun interesse om aan te sluiten kenbaar.
Volgens Testaankoop was het doel van Apple duidelijk: de gebruiker een nieuw toestel of nieuwe batterij doen kopen. En dat noemen ze dus ‘geplande veroudering’. Om Apple te dwingen om de mensen die zo’n toestel kochten eerlijk te vergoeden werd een groepsvordering aangespannen. Dat wil zeggen dat iedereen die zich inschrijft als benadeelde samen naar de rechter gaat.
Om aandacht voor die groepsvordering (en het achterliggende probleem) te vragen, maakten wij een bescheiden campagne.
Bij de aankondiging gebruikten we de bekende appel met een hap eruit en lieten die in een korte animatie heel erg versneld oud en rot worden. De bijbehorende slogan was: “Sommige Appels worden te snel slecht.”
Het nieuws over de groepsvordering werd in 46 landen opgepikt in de pers. Om de aandacht warm te houden draaiden we een aantal weken later nog een zalige webvideo. Een soort van evil professor legde uit hoe hij een nieuw soort appel gekweekt had die er van buiten prachtig uitzag maar die vanbinnen al heel snel rot werd.