Een heldere duurzaamheidsstrategie voor Vercom Group
Vercom
Rhedcoop


Vercom Group is een internationaal opererende producent en verdeler van flexibele verpakkingen, gespecialiseerd in polyethyleen- en polypropyleenoplossingen. Met vestigingen in Nederland, België en Frankrijk richt het bedrijf zich op duurzame verpakkingsinnovaties en logistieke optimalisatie. Door de aard van het product, (in gewone-mensentaal is dat dus ‘plastic verpakkingsmateriaal’) kan Vercom Group nog heel veel positieve stappen zetten. Maar dan liefst wel op een duidelijk uitgestippeld pad!


Nu had de Vercom Group al een aantal zaken ondernomen, zoals het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen, maar nu werd het tijd om een geconsolideerde duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen ter voorbereiding op de komst van de CSRD. De uitdaging was om deze strategie helder en gestructureerd in kaart te brengen en te communiceren naar zowel interne als externe stakeholders.

Een aanpak in zes duidelijke stappen
Het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie heeft bijna altijd zes duidelijke stappen. Voor de Vercom Group geldt dat natuurlijk ook.
We startten met een grondige analyse om de huidige duurzaamheidsstatus van Vercom Group te bepalen en te evalueren welke stappen al waren gezet.
01. Maturiteitsbepaling
Door middel van interne workshops en strategische sessies brachten we medewerkers en management op één lijn over de duurzaamheidsambities.
02. Draagvlak creëren
We identificeerden de belangrijkste belanghebbenden en hun verwachtingen ten aanzien van Vercom Group’s duurzaamheidsstrategie.
03. Interne en externe stakeholderanalyse
We voerden een bevraging uit bij externe stakeholders om inzicht te krijgen in hun duurzaamheidsverwachtingen en samenwerkingsmogelijkheden.
04. Externe stakeholders enquête
Op basis van de verzamelde inzichten werden concrete KPI’s en doelstellingen opgesteld om de voortgang en impact van de duurzaamheidsstrategie te meten.
05. Strategische sessies met KPI-bepaling
We bundelden alle bevindingen en doelstellingen in een overzichtelijk en professioneel duurzaamheidsrapport dat aansluit bij de merkidentiteit van Vercom Group.
06. Eerste duurzaamheidsrapport in hun huisstijl

Duidelijke Positionering en meer vertrouwen
Zo kan de Vercom Group nu op een gebruiksvriendelijke manier aantonen hoe zij hun verpakkingsprocessen verduurzamen. Dit versterkt natuurlijk hun geloofwaardigheid en concurrentiepositie in een markt waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt. En daarnaast hebben bestaande klanten meer vertrouwen gekregen in de aanpak van de Vercom Group dankzij die transparante rapportage en die duidelijke strategie.
Maar het is niet alleen de Vercom Group die profiteert van het werk, de planeet wordt er natuurlijk ook beter van. Door de focus op CO₂-reductie, circulaire verpakkingen en verantwoord grondstoffengebruik worden de productieprocessen nu continu verbeterd. Hierdoor daalt de ecologische voetafdruk. En met deze aanpak zet Vercom Group andere spelers in de keten aan om ook te verduurzamen. Zo wordt er actief bijgedragen aan minder grondstoffengebruik en minder afval in de volledige sector. En daar doen we het uiteindelijk natuurlijk voor!
