Wannes Van Giel
Inzicht l Geef de vaccinatiestrategie, een communicatiestrategie
Het lijkt onbegrijpelijk dat er vandaag zoveel mensen bezorgd zijn om een potentieel levensreddend vaccin te accepteren. Hoe los je dat op?
De Coca-cola crisis
In 1999 ging er een golf van paniek door de lagere scholen. In een school in Bornem was een jongetje plots ziek geworden. In het ziekenhuis probeerde men te achterhalen wat de oorzaak kon zijn van de mysterieuze klachten van het kind dat verklaarde een Cola te hebben gedronken. Die dag werden nog 37 andere kinderen opgenomen in het ziekenhuis met Cola-klachten. Eén dag later haalt Coca Cola 17 miljoen dozen frisdrank uit de handel om een nationale gezondheidsramp te voorkomen. Te laat, want intussen werden ook kinderen van 4 andere scholen ziek, ook al werden deze cola’s elders gebotteld én werd er op café vreemd genoeg, niemand ziek. Op 2 weken tijd kwamen er bij een intussen opgericht meldpunt 783 ongeruste telefoontjes binnen van zieke kinderen die Cola hadden gedronken. Maar wat was er nu aan de hand met die Cola? Niets. Dokters konden geen ziektes vaststellen en ook in de cola konden toxicologen niets vinden. Het zat tussen de oren.