top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
  • Writer's pictureWannes Van Giel

Inzicht l Kloof tussen voornemens en gedrag



 
Wist je dat 93% van de Europeanen de klimaatverandering als één van de belangrijkste problemen ooit ziet? Je kan dus wel zeggen dat er grote eensgezindheid is onder de Europese burgers. Als die burgers echter consumenten worden, dan gebeurt er iets heel vreemd. Want dezelfde burgers die bekommerd zijn om de klimaatopwarming, zorgen er ook voor dat het klimaat opwarmt. Wist je bijvoorbeeld dat de 2de snelste stijgende bron van CO₂ in de wereld, de meerverkoop van SUV's is? Er gaapt dus een kloof tussen onze goede voornemens en ons gedrag.



De reden ligt in het gevecht tussen 2 breinhelften. We hebben enerzijds een traag denkend systeem, de ratio. Dit is het deel waarmee je bewust nadenkt. Hiermee neem je je voor om duurzamer te gaan leven. Daarnaast is er het snel systeem, de automatische piloot. Dit is het deel waarmee je dingen doet, zonder dat je erbij na hoeft te denken. Een voorbeeld hiervan is dus de keuze voor een auto die je een hoger veiligheidsgevoel biedt.




Je hebt het ondertussen door: we denken dat we rationele wezens zijn die weldoordachte beslissingen nemen, maar eigenlijk zijn we emotionele wezens die de overgrote meerderheid van onze beslissingen neemt op automatische piloot. En dat is logisch, anders ben je 5 minuten nadat je wakker bent, terug rijp voor je bed. Het probleem is dat we ons rationeel denken overschatten en we de invloed van het automatische brein onderschatten.



De gedragseconomie leert ons begrijpen wat de werkelijke drijfveren zijn van menselijk gedrag en met marketingcampagnes biedt je mensen de hulp om aan te sluiten bij hun goede intenties. We gaan een heleboel voorbeelden en tips geven in de volgende video's om meer impact te genereren voor jouw goede zaak of duurzaam bedrijf.



Slotsom: mensen hebben een goed hart, maar een zwak karakter. En dus moeten we niet zozeer mensen overtuigen van duurzaam, maar hen wel helpen om waar te maken waar ze in geloven. En dat doet gedragsmarketing.


bottom of page