top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
  • Writer's pictureWannes Van Giel

De availability bias


Die man die werd aangevallen door een wolf (of niet).



Een man in Maaseik vertelde de pers dat hij in de hand gebeten was door een wolf en dat zijn hond hem verdedigd had. Onmiddellijk werd er een onderzoek ingesteld door specialisten.


Conclusie: het was geen wolf.

De man had 2 kleine beetsporen in de hand. Als een wolf in je hand bijt, ben je je hand kwijt. Meer nog, er is geen enkel incident tussen wolf en mens geweest en zal er ook niet komen.


Maar dat wil de burgemeester niet bevestigd hebben. Hij verklaarde dat hij tòch bezorgd is en niet zeker is of het tòch geen wolf was. En hij is bezorgd voor zijn inwoners. Aan het verhaal van een burger twijfel je niet zomaar.




Bovendien: in Nederland namelijk is er een geval waar een wolf (heel even) een fietser achtervolgt. Dat deze wolf gevoederd wordt door parkbezoekers en dus gewoon kwam bedelen om voedsel, dat vertelde hij er niet bij.



Dit voorbeeld maakt duidelijk dat rationele argumenten niet voldoende zijn als we mensen willen overtuigen. Een emotionele component en sterke verhalen zijn minstens even belangrijk.


Een event met sterke emotionele lading, weegt zwaarder door in onze hersenen en overklast vaak rationele informatie.



 

Groei en duurzaamheid hand in hand?

Wij helpen je verder met advies op maat en actiegerichte campagnes.


 


bottom of page