Wannes Van Giel
Een vegetariër verliefd op een burgerrestaurant? YES! Bigtrees deed de test!
Hoe kan een de Zweeds fastfoodketen Max Burgers, met als kernproduct vlees, een klimaatprijs winnen? Het antwoord is even boeiend als uitdagend: omdat Max Burgers al hun marketing power gebruikt om de klanten van het vlees te helpen. Wannes Van Giel, ceo en strateeg bij Bigtrees trok op een duurzame manier naar Zweden en deed de test.

Met enig gemak kan je zeggen dat de overmatige vleesconsumptie in de top 5 van de meeste grote ecologische problemen staat. Maak de lunch vegetarisch. En liefst nog vegan. Het is de snelste manier om met je team je impact te beperken.
Max Burgers ontving in 2019 een grote klimaatprijs; de Climate Action award van de Verenigde Naties. Groot was de verbazing, want in datzelfde jaar rapporteerde The Guardian nog dat zowel Mc Donalds als Burger King vlees kochten van een grote regenwoud ontbosser. Tegelijk weten we van vlees dat het verantwoordelijk is voor 15 tot 20% van de CO2 uitstoot (sommige bronnen spreken over 25%). Vooral rundvlees heeft een erg negatieve impact door de massale hoeveelheid gewassen die we nodig hebben om één kilo vlees te telen!