top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
  • Writer's pictureWannes Van Giel

Patagonia volgde het voorbeeld van De Efteling

Op donderdag 16 september stond het internet bol van de

steunbetuigingen aan Yvon Chouinard. Die bracht het eigenaarschap van zijn extreem succesvol bedrijf Patagonia onder in een stichting waardoor alle toekomstige winsten, rechtstreeks naar het beschermen van de planeet gaan.




Die move is extreem bewonderenswaardig en pas in de missie van Patagonia: We are in business to protect out home planet.




Maar het idee is niet nieuw, steward-ownership is sinds 2015 is een echte beweging en steunt op twee principes:


1. Zelfbestuur


De controle blijft binnen het bedrijf met de mensen die rechtstreeks betrokken zijn bij het beheer van de werking en de missie van het bedrijf. Omdat de controle van het bedrijf in een trust is ondergebracht, kan het niet langer worden gekocht of verkocht.


2. Winsten dienen een doel


De door deze bedrijven gegenereerde rijkdom kan niet worden geprivatiseerd. In plaats daarvan dient de winst de missie van het bedrijf, en wordt ofwel opnieuw geïnvesteerd in het bedrijf, of in belanghebbenden, of geschonken. Investeerders en oprichters worden eerlijk gecompenseerd met gemaximeerde opbrengsten/dividenden.





Bekende bedrijven die Patagonia voorafgingen zijn De Efteling, Bosch, Novo Nordisk of Mozilla.


Het is ironisch dat een anti-fashion brand het verhaal van stewardship plots hip maakt. Hopelijk krijgt het veel vervolg, onder andere bij iedereen die zich identificeerde met de move Patagonia.




bottom of page